Agder har fått sitt første kommersielle mjøderi

Foto: Eddy Sandø

Vi kom akkurat over en fersk flaske Agdir fra Mythology AS på Patricks og ble ikke lite imponert over kvaliteten her. Søt, god smak av honning, men ganske så silkerund (i mangel av noe bedre utrykk) og lettdrikkelig med hint av blomster og en akkurat passe syrlig hale som knekker noe av sødmen sammen med en fin varmende alkoholpreget ettersmak. En liten prat med bartenderen forteller oss at dette er en lokal produsent fra Agder, så vi snudde oss raskt rundt her for å finne frem til Vidar Halvorsen og stille noen spørsmål.

BIA (Brygg i Agder): Dette var artige nyheter, fortell oss litt om Mythology AS. Hvor holder dere til og er det flere enn deg som er involvert?

Vidar: Ja – moro er det absolutt. Vel – jeg er vel innflytta, eller utFLYKTA vestlending. Som så mange andre kom jeg ned til Sørlandet på grunn av ei dame .. dama og jeg gikk ikke like godt overens, men jeg ble værende ( og fant ei anna dame ). Spor frem til sånn utpå 2012, så er jeg tilbake i kristiansand, med da ny dame/kone, ny jobb og en gryende mjødinteresse.  Vi bestemte oss for å slå røtter her, og i 2015bygde vi hus, hvorpå jeg sporenstreks rekvirerte baderommet i 2 etasje som bryggeri. Og har brygga der siden.

Du spurte om det er flere involvert, og ja – det er det selvsagt. Jeg har en partner/investor med i dette, Tom Aguirre, so har lang erfaring med salg og markedsføring. Så jeg skal brygge, han skal selge. OG sist men ikke minst så er jo fruen med til å holde meg i øra innimellom 😊

BIA: Hvorfor mjød, har dette en spesiell bakgrunn og er dette noe du har holdt på med lenge som hobby innen det ble kommersielt? 

Vidar: tjah, som mange andre ble jeg introduser til mjød av andre. Jeg ble medlem av Agder Vikinglag i 2012 og fikk min første smak av mjød det året, en super sukkersøt polsk mjød som gled ned mye fortere enn jeg – og hodet mitt morraen etter –  hadde godt av. Men jeg fant ut at «dette kan jeg gjøre bedre» så jeg har brygga mjød siden 2012. I 2021 deltok jeg i Mjøderiets første konkurranse, og fikk gode tilbakemeldinger, og i fjor 2022, vant jeg norgesmestertittelen.
Kona – på det tidspunktet var lei av at vi ikke hadde baderommet tilgjengelig, så hun beordra byggingen av en ny hobby-garasje, ferdig isolert, vann, strøm – the lot.
Og litt utpå sommeren da, så Kom Tom Aguirre – som da også var iherdig fan av mjøden min – og mer eller mindre forklarte at han hadde delt lit av mjøden min med en rekke personer – uten å fortelle hverken hva det var eller hvem sin det var … så tilbakemeldingen var at dette var man villig til å bruke penger på .. så da var det egentlig bare å brette opp ermene og starte prosessen. Og det ar vært en lang prosess …

BIA: Hva slags volum er det snakk om, hvor mye brygges i en batch og er det noen planer om et visst volum pr. år?

Vidar: Vel – i og med at vi ikke er et typisk automatisert bryggeri enda, så har vi veldig stor fleksibilitet. Jeg har tanker på 400 liter, og jeg har tanker på 100 liter.  Litt av poenget vi har er at vi skal kunne LAGE mjød mye i den retningen kunder ønsker – en form for kontraktsbrygging om man vil. I tillegg er jeg opptatt av å utvikle mjød både i historisk sammenheng, så vel som i moderne sammenheng. Så vi både kan og skal produsere i store – generelle mengder, og i små eksklusive mengder.

BIA: Hvor kommer honningen fra, er dette lokalt eller importert? Andre ingredienser som urter, krydder etc.?

Vidar:  Det er et spørsmål som er noe flerdelt. På de mer eksklusive mjødene så vil vi så langt det lar seg gjøre bruke helnorsk, men vi har også et godt nettverk i våre næreste naboland, hvor vi har sikra relativt gode vilkår. Jeg skulle gjerne ha laga all mjød på agder-lokalt honning, men det er det dessverre ikke økonomisk grunnlag for i øyeblikket. Håper og planen er jo selvsagt å få vridd dette over til 100% norsk og lokal honning -det er ingen hemmelighet.

Av andre ingredienser så bruker vi så norsk vi kan – eksempelvis høstes det mye fruktblomster om sommeren, pors, og annet snacks .. skulle gjerne hatt lokale epleblomster, men da blir bøndene naturlig nok noe snurtne …

BIA: Er det andre varianter på vei utenom Agdir?

Vidar: Ja absolutt. Vi jobber med basemjød,  en dessertmjød , og mjød med andre norske smaker. I tillegg er det som jeg nevnte småopplag som er spesialiserte ift smak og karakter – men de går nok direkte til kunder og neppe ut på det åpne markedet.

BIA: Hvor kan man få smakt på mjøden fra Mythology, eventuelt hvor er det planlagt å distribuere nå i første omgang?

Vidar: Her i kristiansand er det Patrics i sentrum av kristiansand, som har gått til innkjøp av mjøden vår. Det kan fort gå tomt, men heldigvis er det ikke langt for å få tak i flere flasker 🙂

BIA: Er det planer om å komme inn på Vinmonopolet?

Vidar:  faktisk ikke slik Umiddelbart – vi har en del nettverk som allerede etterspør mjøden vår, så før vi stresser alt for mye med vinmonopolet, så vil vi får ut både vinstyrke mjød (12,5%vol ), og butikkstyrke mjød (4,5% vol) til serveringssteder. Vi har en god del etterspørsel allerede fra serveringssteder, sånn at vi må være påpasselig å faktisk ikke vokse for fort..

BIA: Er det andre planer fremover som presentasjon på pub eller lignende, tanker rundt mjød i kombinasjon med mat eller annet?

Vidar: Tjah, nå har jo Patric’s i sentrum allerede handla inn, og skulle de plutselig ha behov for mer, så er det jo ikke lang leveringstid 😊 Vi har noen andre restauranter og serveringssteder på blokka, og vi håper jo å få ut både AGDIR, og «godt i kruset/hornet» mjødene våre i keggede former snart også. Men det begrenser seg bittelitt i øyeblikket fordi vi må planlegge nok til at vi ikke går tom over en lengre tid – da forsvinner jo gjerne interessen.
Vi jobber derimot med å få opp produkter som vi håper å få inn på Gulating – mer om det litt senere på vårparten 😊

Flott du kunne ta deg tid til noen raske spørsmål her på sparket, vi gleder oss til å smake på mer av dette og ikke minst se hvordan dette vil bli mottatt av interesserte kunder.

JA -det skal bli veldig moro å se og høre. Vi er i alle fall veldig mottagelige for tilbakemeldinger , både på Agdir som nå er sluppet på Patrics ( og også på Fefor HøiFjellshotell under Strongman eventen forrige helg), og på de produktene vi kommer med om ikke så alt for lenge.